A Budapest Szíve Program három, egymással összefüggő projektből áll.
A három projekt, a már átadott „Belváros új főutcájának kiépítése – I. ütem” valamint a „Hídfőterek és új pesti korzó kiépítése I. ütem” 2,2 milliárd forintos beruházása, amelyből 1,6 milliárd forint az uniós támogatás és a „Reprezentatív kaputérség kiépítése I. ütem”, amelynek költsége 3,1 milliárd forint, ehhez 2,7 milliárd forintot ad az Európai Unió Európai Regionális Fejlesztési Alapja. A teljes beruházás megvalósulása után a Belváros – összhangban az Akcióterületi Tervvel, a Támogatási Szerződés valamint a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) céljaival – az itt lakóké, itt dolgozóké, az idelátogató turistáké, ezen belül elsősorban a gyalogosoké és a kerékpárosoké lesz.
A megújulási program jelenleg is zajló fontos eleme a „Reprezentatív kaputérség kiépítése I. ütem projekt” (KMOP-5.2.2/A-2008-0002), melynek során az Astoria és az Anker köz közötti területen több ütemben átalakulnak a közművek.
Az eddig az út két szélén levő járdák alatt futó „közműdzsungel” a lehetőségek szerint többnyire a középen futó szabad tér alá került. Ezeknek a munkának a befejezését követően kezdődött a Károly körút közterületének megújítása, amelynek során az Astoria kereszteződésétől a Deák térig újul meg a belváros. A projekt leglátványosabb eleme a csomópont forgalmi rendjének átalakítása, amelyben két újabb felszíni gyalogos átkelőhely is kialakításra került. A BKK közlekedéspolitikai céljaival összhangban csökkent a gépkocsik rendelkezésére álló sávok száma is, szélesebbek lettek az épületek előtti járdaszakaszok, ezáltal lehetővé válik hangulatos teraszok kialakítása is a vendéglátóhelyek előtt. Ennek feltételei a műszaki átadás-átvételi és forgalomba helyezési eljárás befejezésével teremtődhetnek meg. Addig a terület munkaterület, amely a kivitelező, a Budapest Szíve Konzorcium birtokában van.
A kevesebb forgalmi sáv összhangban van a Belváros kapacitáscsökkentési terveivel. A 70-es években kialakított közlekedési rend alapja ugyanis az volt, hogy a minél több sáv nagyobb kapacitású forgalom áteresztését teszi lehetővé. Ezt az elvet azonban nem lehetett a gyakorlatban érvényesíteni, hiszen a Kiskörút több sávja, a szűkebb Múzeum körút, és a Vámház körút miatt nem tette lehetővé a gyorsabb haladást. Így a Károly körúton a forgalom egyenletes szervezése mellett is maradt egy nagy, szabadon felhasználható terület. Ezt használták fel a projekt tervezésénél úgy, hogy a XXI. századi városépítészet elvárásainak megfelelően az emberközpontú tér kialakításának eszköze legyen, és új hangulatot adjon a Kiskörút e szakaszának. Ennek gyakorlati megvalósulásaként az átépítés után a Károly körút a Dohány utca és az Astoria között továbbra is 2 x 2 sávos maradt, de a Dohány utca és a Deák tér között – a járdákat övező fasor mellett – a villamos pályák széthúzásával 8 méter széles zöld sáv jött létre, így az Andrássy úthoz hasonló ligetes hangulatot adva a Kiskörútnak. Az eddig háromsávos úttest két-két sávra szűkült. Elkészült a villamos pálya is: a végállomás a Deák tér, de a kihúzó vágány kialakítása egy esetleges Bajcsy-Zsilinszky út felé történő hosszabbítás lehetőségét is magába foglalja. Az újonnan beépített felszíni gyalogos átkelőhelyek is a forgalomcsillapítást szolgálják, mindezeknek köszönhetően csökken a szállópor mennyisége, a zaj és levegőszennyezés mértéke, a így Belváros élhetőbb lesz.
Budapest Főváros Önkormányzata és a BKK közlekedéspolitikai célkitűzéseinek megfelelően a kerékpáros közlekedés arányának jelenlegi növekedési mértéke mellett elengedhetetlen volt, hogy a Károly körúton is biztosítva legyen a gépjárművektől elválasztott kerékpározás lehetősége. Ezért a projekt keretében mindkét oldalon kiépült a kerékpárút. A légszennyezettség csökkentése és az élhetőbb környezet érdekében különös hangsúlyt kapott a kerékpáros közlekedés kényelmének és biztonságának megteremtése. Ezt biztosítja a Károly körút mindkét oldalán kialakított biciklis sáv, amely a budapesti kerékpárút-hálózat fontos eleme, hiszen ezen a szakaszon 1218 m hosszú kerékpárút épült.
A Dohány utca és Deák Ferenc tér között így olyan „reprezentatív bulvár” alakul ki itt, amelyben a különféle közlekedési módok kulturáltan és kiegyensúlyozottan létezhetnek majd egymás mellett. A 47-es és 49-es villamos dupla sínpárja között a Dohány utca és a Deák tér között jött létre az új 8 méter széles reprezentatív zöldsáv. A 80 db gyertyánból kialakított fasor és az utcabútorokkal berendezett és vízjátékokkal színesített komfortos közterületek sétára csábítanak, és lehetőséget adnak arra is, hogy az út két oldalán kiszélesedő járdafelület új funkciókat kapjon. A villamos pályák között elterülő zöldsávban ülőbútort nem helyeztek el, viszont 7 db nagy medencét fognak kialakítani (3x3m) és 18 db kis medencét (1,7×1,7m). A vízjáték talajba süllyesztett megvilágítása meghitt hangulatot biztosít az esti órákra. A talajt fű illetve talajtakaró növény borítja majd. A projekt megvalósulása során a zöldfelületek 2323 nm-rel növekedtek, a közterületi fák száma pedig, 104-gyel nőtt.
A Gerlóczy utca magasságában a kijelölt gyalogos átkelőhelynél, a villamos sínek között eredeti helyére visszakerült egy műalkotás, a Hermész szobor, amely 2 cm vastag csiszolt gránitburkolattal burkolt talapzatot kapott.
A projekt megvalósítása alatt teljes hosszában megújult a burkolat, felújították a növényzetet és a közvilágítást. Az így kialakuló hangulatos teresedés egy új közterületi kultúra megjelenési formája, amely minőségileg változtatja meg az eddig élményszegény Károly körút hangulatát egy közel 300 méterhosszú térművészeti alkotást hozva létre. Az utcabútorok és lámpaoszlopok harmonizálnak az Új Főutcán alkalmazott típusokkal. A padok vörösfenyőből készültek kétféle méretben.
Egyedi tervek alapján készültek a hulladékgyűjtő edények, és lehetőség van a szelektív hulladék elhelyezésre is. Különleges látványosság a járófelületbe süllyesztett faragott gránit kőlap, amelynek felirata a Dunától való távolságról tájékoztat. Elegáns és egyedi tervezésű burkolatot kapnak a közműszekrények is, így jellegükben hasonlítanak az utcabútorokra. A gyalogos és kerékpáros erre közlekedők 3 ivókútból olthatják szomjukat a kellemes környezetben.
A környezet tudatos megújítása megjelenik a kialakításra került szegélyek és burkolatok esztétikájában is. Az esélyegyenlőség érdekében a gyalogos felületeken taktilis jelzőfelületek találhatók veszélyjelző és irányjelző sávok formájában. A projektterületet határoló épületek, illetve a területen található társasházak graffiti mentesítési programban vehetnek részt. A társasházak részére az V. kerületnél elkülönített pénzalap áll rendelkezésre homlokzat felújítási pályázatra.
A Deák téren is jelentős változások történtek. A megújult és stílusában is egyedi utcabútorokkal, kerékpártárolókkal, kandeláberekkel és tetszetős díszburkolattal a tér – a már meglévő mélygarázzsal és a kedvelt „gödörrel” – a főváros egyik legattraktívabb közösségi területe lesz. A jelentős számban idelátogató turista kényelmét szolgálja, hogy a program során – a Budapesti Turisztikai Hivatal együttműködésével – megújul a Sütő utcai Tourinform iroda is.
A Fővárosi Közgyűlés döntése alapján a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. irányításával, az új projektkoncepció alapján elindultak a Budapest Szíve Program keretén belül a Reprezentatív kaputérség kiépítése II. ütem projekt előkészítési munkálatai, amely tartalmazza a Széchenyi – korábban Roosevelt – tér és József Attila utca közterületi megújítását is.