Széchenyi István tér

Széchenyi István tér
Széchenyi István térSzéchenyi István tér
 

Budapest Szíve Program II. ütem – Széchenyi István tér és környezetének lakosságbarát fejlesztése

A Budapest Szíve Program alapvető célja, hogy erősítse a történelmi belváros kulturális, kereskedelmi és igazgatási szerepét. Az elmúlt időszakban megfigyelhető szigetszerű városrehabilitációs kezdeményezések helyett egy olyan szemlélet alapján törekszünk Budapest központjának megújítására, amely a belvárost egy fejlesztendő egységként kezeli. A projekt eredményeként Budapest látképének legmeghatározóbb tere születhet újjá, indokolt mértékű forgalomcsillapítás érvényre juttatásával.


Fókuszban a gyalogosok

A beruházás jegyében:

  • Reprezentatív teret hozunk létre a Lánchíd és a Gresham palota között,
  • Akadálymentesen, kerülők nélkül sétálhatunk a Bazilikától a Budai várig,
  • A pesti korzót továbbvezetjük a Parlament irányába,
  • Az MTA előtt az intézményhez méltó teret hozunk létre,
  • Átépítjük a József Attila utcát, a tömegközlekedés előnyben részesítésével és a járdák szélesítésével az Erzsébet tér vonalában.

A projekt tartalmaz olyan elemeket is, amelyek szintén fontosak a történelmi belváros megújulása szempontjából, pl. a lakosság, a helyi gazdasági élet szereplőinek bevonása, vagy a zöldfelületek gondozása és falfirka-mentesítése a városlakókkal közösen.

Kerékpáros fejlesztések

Az Eurovelo hálózatába két útvonalon kapcsolódik a tér: kelet-nyugat irányba a Lánchíd – József Attila utca nyomvonalon, észak-dél irányban a Szende Pál utcától a Dorottya utca – Akadémia utca felé, a Széchenyi rakparttól pedig az Arany János utca – Akadémia utca – Dorottya utca útvonalon.

Az Akadémia utcában a József Attila utca és a Mérleg utca között kétirányú kerékpárutat, a Mérleg utca és a Vigyázó Ferenc utca között önálló kerékpársávot, míg a Vigyázó Ferenc utca és az Arany János utca között nyitott kerékpársávot építünk, kerékpár piktogramokat festünk fel.

A téren két Bubi gyűjtőállomást is létesítünk.

Forgalmi változások

A tervnek a gyalogoskapcsolatok javításán túl célja, hogy egy forgalmilag működőképes sávkialakítás mellett az autók által elfoglalt terület csökkenjen, így a Buda felé tartó forgalom is a tér déli oldalán és nem az Akadémia előtt hajtana fel a hídra.

  • A rakparti felhajtás lehetősége egy kis-körforgalom létesítésével válik biztosítottá, a körforgalom által az összes jelenlegi kapcsolat megmarad a téren a rakparti lehajtás kivételével, mely északi irányban a Parlamentnél, déli irányban a Március 15. téren biztosított.
  • Kétirányúsítjuk az Akadémia utcát a Nádor utca forgalmának enyhítése érdekében.


Ütemzés, bizonytalanságok

Az európai uniós támogatással megvalósítani tervezett projekt finanszírozása a 2007-2013-as időszakban nagymértékben bizonytalan. A fenti bizonytalanságok ellenére a BKK az előzetesen kitűzött határidők szerint folytatja a projekt előkészítését annak érdekében, hogy amennyiben a forrás biztosítottá válik, a projekt a jelenlegi ciklusban megvalósítható legyen.

Galéria megtekintése